loading...
rozblog
noor بازدید : 43 پنجشنبه 23 شهریور 1402 نظرات (0)

سنگ اوپال چیست؟

سنگ اوپال یک سنگ قیمتی است که از گذشته‌های دور مورد توجه بوده است. در روم باستان این سنگ نماد امید و عشق بود و از آن با نام اوپالوس یاد می‌کردند که به معنای سنگ قیمتی است. در بسیاری از فرهنگ ها اوپال را منشا قدرت‌های ماوراءالطبیعه می‌دانستند و از این جهت ارزش زیادی برای آن قائل بودند. خواص سنگ آکوامارین

سنگ اوپال به صورت نیمه‌شفاف و مات وجود دارد و نوع نیمه‌شفاف آن معمولا ارزش بیشتری دارند. سنگ اوپال بیش از هر چیز به خاطر خاصیتی که خود را در قالب بازی با رنگ و نور نشان می‌دهد، مشهور است. در ساختار این سنگ کره‌های سیلیسی با اندازه‌های مشخص وجود دارند و منشا پراکندگی نورهای رنگارنگ در این سنگ به علت چنین ساختار و ترکیبی است.

سنگ اوپال در رنگ‌های متنوعی وجود دارد؛ شاخص‌ترین آن‌ها، اوپال سیاه، اوپال سفید و اوپال آتشین است و خواص سنگ اوپال نیز در هر یک متفاوت است. ساختار سنگ‌های اوپال به گونه‌ای است که می‌توانند سایه‌ای از رنگ‌هایی مانند زرد، سبز، آب، قرمز، نارنجی و... را در خود نشان دهند. به طور مثال اوپال‌های با پس‌زمینه قرمز و سیاه ممکن است تمام این رنگ‌ها و حتی بنفش را در دل خود داشته باشد.

رنگ‌های که این سنگ منتشر می‌کند به زاویه قرار گرفتن این سنگ نیز بستگی دارد و در زوایای مختلف این بازی رنگ جلوه خود را دارد. برش‌دهی این سنگ‌ها هم معمولا به گونه‌ای صورت می‌گیرد تا رنگ بازی این سنگ به خوبی نشان داده شود. هرچه پدیده بازی با رنگ مشخص‌تر باشد، ارزش آن سنگ بیشتر است.

سنگ اوپال بیش از هر جا در استرالیا یافت می‌شود و می‌توان گفت بیش از 90 درصد معادن اوپال در این کشور قرار دارد به طوری که سنگ اوپال سنگ ملی این کشور نام گرفته است. ذخایری از این سنگ، در اروپای مرکزی، هندوراس، اندونزی، ماداگاسکار و ایالات متحده نیز یافت شده است.

انواع سنگ اوپال را بشناسیم!

پیش از آشنایی با خواص سنگ اوپال بهتر است بیشتر با این سنگ آشنا شوید. از جمله دسته‌بندی‌های سنگ اوپال تقسیم آن به سه نوع اوپال قیمتی، آتشی و معمولی است. اوپال‌های قیمتی به دلیل انکسار رنگ‌های رنگین‌کمانی و درواقع همان بازی نور بسیار ارزشمند محسوب می‌شوند. اوپال آتشی، بازی نور کمتری دارد اما به خاطر رنگ بدنه خود بسیار محبوب است. اوپال معمولی خاصیت بازی نور را ندارد و معمولا مات و نیمه‌شفاف است. با این همه در بین سنگ‌های اوپال، اوپال سیاه، اوپال آتشین و اوپال سفید شاخص‌تر و ارزشمندتر از انواع اوپال هستند که در ادامه به هر یک از این سنگ‌ها و ویژگی هر یک می‌پردازیم:

معرفی و شناخت سنگ اوپال سیاه

رنگ اوپال سیاه با آن که با این نام شناخته می‌شود، تنها محدود به رنگ سیاه نیست و طیف رنگی آن از خاکستری تیره تا سیاه را شامل می‌شود.همان‌طور که گفته شد رنگ‌های مختلفی در این سنگ مشاهده می‌شود اما رنگ آبی و زرد از جمله شاخص‌ترین رنگ‌هایی است که در این سنگ قابل مشاهده است.

اوپال سیاه مشهورترین نوع اوپال و گران‌قیمت‌ترین آن‌ها نیز است و خواص سنگ اوپال را به خوبی متجلی می‌کند. این نوع از اوپال نیز بیشتر در استرالیا یافت می‌شود. البته اوپال سیاه در کشور اتیوپی هم وجود دارد. با این حال منبع شماره یک اوپال سیاه ارزشمند، استرالیا و منطقه نیوساوت‌ولز است. اوپال سیاه اتیوپی برخلاف اوپال سیاه استرالیا وارد فرآیند به‌سازی می‌شوند و طی این دستکاری ارزش اوپال دستخوش تغییر شده و کاهش می‌یابد.

اوپال سیاه و درواقع سنگ اوپال با پس زمینه بسیار تیره، پدیده بازی رنگ‌ها را به خوبی نشان می‌دهد و این دلیل اصلی گران‌قیمت بودن این سنگ است. هر نگین اوپال سیاه ارزشی بالغ بر ده‌ها هزار دلار در قیراط دارد.

https://chaav.ir/blog/13-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5+%D8%B3%D9%86%DA%AF+%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%86

معرفی و شناخت سنگ اوپال آتشین

نوع آتشین اوپال همان‌طور که گفته شد بازی رنگ و نور را نشان نمی‌دهد و عمده شهرت و محبوبیت این نوع سنگ به دلیل رنگ آن است که رنگی گرم و مایل به قرمز، نارنجی و زرد دارد. درواقع رنگ بدنه این سنگ است که موجب شناخته شدن آن شده است. نام این سنگ نیز به دلیل طیف رنگی مخصوص آن تعیین شده است. خواص سنگ اوپال آتشین قسمت‌های بعدی بیان شده است.

اوپال آتشین معمولا غیرشفاف است اما نمونه‌های شفاف آن نیز وجود دارد. اوپال آتشین نیز مانند سایر انواع اوپال سنگی شکننده است و نیاز به مراقبت دارد. یکی از نام‌های اوپال آتشین، اوپال خورشید یا اوپال جیراسول است. این نوع اوپال، شفاف و بی‌رنگ است و ته مایه مایل به قرمز دارد. اوپال آتشین بیشتر در مکزیک یافت می شود، هرچند در سایر مناطقی که پیشتر از آن یاد شد نیز وجود دارد.

معرفی و شناخت سنگ اوپال سفید

اوپال سفید در بین اوپال ها به سادگی قابل شناسایی است. این نوع از سنگ اوپال پس زمینه ای سفید دارد و بازی رنگ را نیز تا حدی درون خود دارد و از جمله سنگ های محبوب اوپال است. این سنگ نیز به طور طبیعی در مناطقی چون استرالیا، برزیل، مکزیک و... یافت می‌شود.

از سنگ اوپال سفید با نام های اوپال شیری نیز یاد می‌کنند و از زمان قدیم خواص سنگ اوپال سفید مورد توجه بسیاری از افراد به خصوص زنان بوده است چرا که معتقد بودند این سنگ، آن‌ها را به زنانگی الهی نزدیک میکند. اوپال سفید نسبت به اوپال سیاه ارزش کمتری دارد چون بازی رنگ در آن خفیف‌تر است. 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 699
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 79
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 163
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 200
  • بازدید ماه : 764
  • بازدید سال : 17,589
  • بازدید کلی : 21,521