loading...
rozblog
noor بازدید : 36 سه شنبه 09 آبان 1402 نظرات (0)

پیوند استخوان فک کاملا تخصصی بوده و باید تحت نظارت متخصص و با رعایت اصول کاملا حرفه‌ای و بهداشتی انجام شود.متخصص لمینت دندان رشت دوره نقاهت به شرایط بیمار و وضعیت جسمی و روحی او بستگی دارد. به طور معمول شرایط بدنی هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است. با این حال به طور معمول بازسازی استخوان فک حدود ۴ تا ۹ ماه زمان می‌برد.

نقش پودر استخوان در پیوند استخوان فک چیست؟

یکی از رایج ترین کاربرد پودر استخوان، استفاده از آن در ایمپلنت دندان است که به جهت افزایش تراکم و ارتقا کیفیت استخوان فک مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع نقش اصلی این پودر برای افزایش طول استخوان، بهبود رشد آن و همچنین جایگزین شدن با قسمت های از دست رفته است. پس از پیوند استخوان، با بهبود روند گردش خون به استخوان، رشد آن تحریک می‌شود.

انواع پیوند استخوان فک

به طور کلی پیوند استخوان فک به ۴ دسته تقسیم بندی شده است که در زیر به بررسی کامل انواع پیوند استخوان می‌پردازیم:

  1. اتوگرافت

    در این نوع پیوند پودر استخوانی از قسمت دیگری از بدن بیمار به دست می‌آید و برای ناحیه مد نظر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پودر پیوندی معمولا از استخوان چانه، جمجمه، لگن، فک و ساق پا برداشته می‌شود. سپس به کمک پیچ و غشا‌های مناسب، در محل مورد نظر پیوند داده می‌شود.
    در این روش خطر انتقال بیماری‌های دیگر برای فرد وجود نخواهد داشت، زیرا استخوان دارای سلول‌های بدن خود بیمار است. علاوه بر این نیز، این نوع پیوند جزء موفق‌ترین انواع پیوند استخوان فک به شمار می‌رود. به همین جهت این روش بهترین نوع پیوند استخوان شناخته شده است.
    البته مشکلی که در اینجا وجود دارد، جراحی ثانویه است. جراح باید علاوه بر ناحیه مورد نظر جراحی، قسمت‌های دیگری مانند چانه و یا ایلیاک کرست را برای برداشت استخوان مورد نیاز، تحت عمل قرار دهد.

  2. آلوگرافت

    بافتی که از فرد دیگری گرفته شده و به شخص دیگری منتقل می‌شود، تحت عنوان آلوگرافت شناخته می‌شود. برای این پیوند در ابتدا جراح از سازگاری آن با بدن بیمار اطمینان حاصل می‌کند تا اگر همه چیز صحیح بود، پیوند انجام شود. این نوع پیوند استخوان به صورت پودر استخوان در بانک استخوانی در دسترس است.

  3. زنوگرافت

    این نوع پودر استخوان از حیواناتی مانند گاو گرفته می‌شود و دسته‌بندی‌های مشخصی برای پیوند استخوان فک دارد. کلاژن گاوی که برای تهیه پودر استخوان زنوگرفت فرآوری می‌شود، زیست پذیری زیادی دارد. به همین دلیل هم به راحتی می‌توان آماده سازی‌های مربوط به پیوند استخوان فک را انجام داد.

  4. آلوپلاست

    برای تشکیل استخوان در این روش، از مواد سنتزی استفاده می‌شود. این روش کارایی کمتری نسبت به روش های قبلی دارد، اما میزان عفونت کردن آن بسیار پایین‌تر است. جنس آنها ممکن است از هیدروکسی اپاتیت باشد. این ماده به علت داشتن هدایت مناسب، سازگاری بالا با استخوان انسان و سختی متعادل کاربرد بسیاری دارد. جنس بعضی از این گرافت‌های استخوانی از کلسیم است. به همین دلیل سریع جذب شده، اما باعث شکستن و ترک خوردن استخوان می‌شوند.
    فسفات‌های کلسیم و یا بیوگرافت سولفات کلسیم می‌توانند در تشکیل استخوان مصنوعی کاربرد داشته باشند. با توجه به قابلیت حل در محیط، با بدن سازگاری پیدا می‌کنند. این عناصر سبب افزایش تراکم مواد معدنی استخوان و تشکیل سریع استئوبلاست می‌شوند. این روش برای پیوند استخوان فک قبل از ایمپلنت دندان متداول است. مواد آلوپلاست می‌توانند از مواد طبیعی و یا صورت مصنوعی به دست آمده باشند.

انواع موقعیت پیوند استخوان فک برای ایمپلنت

برای ایمپلنت دندان دو نوع پیوند استخوان وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  1. لیفت سینوس سینوس حفره‌ای در بالای فک و متصل به مجرای بینی است. در صورتی استخوان عمودی دندان‌های آسیای فک بالا تحلیل می‌روند، این نوع جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک آن، استخوانی به قسمت فک بالا اضافه می‌شود.
  2. افزایش ریج در این روش ارتفاع استخوان فک و یا پهنای آن افزایش می‌یابد. با این کار تراکم استخوانی برای فردی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارد، فراهم می‌شود.

عوارض پیوند استخوان فک

به طور معمول هر عمل جراحی عوارضی به دنبال دارد که عوارض پیوند استخوان فک عبارت‌اند از:

  1. درد و خونریزی معمولا بعد از هر جراحی درد و خونریزی اتفاق می‌افتد. برای کاهش این عوارض، بهتر است از داروی مسکن و همچنین راهکارهای دندانپزشک برای کاهش خونریزی استفاده کنید.
  2. آسیب عصبی گاهی به دلیل سهل انگاری دندانپزشک، حین پروسه درمانی به اعصاب دهان و دندان آسیب وارد می‌شود. آسیب به عصب خود می‌تواند با عوارض دیگری همراه باشد.
  3. عفونت بعد از عمل جراحی باید نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کرد. در غیر این صورت، ممکن است بار میکروبی دهان سبب بروز عفونت در آن ناحیه شود.
  4. ایجاد تورم در ناحیه جراحی شده تورم و التهاب بعد از هر عمل جراحی اتفاق می‌افتند. این عوارص بعد از چند روز کاهش پیدا می‌کنند.
  5. عوارض ناشی از داروی بی‌حسی و بیهوشی معمولا عوارض ناشی از این داروها شامل بی‌حسی زبان و قسمت‌های مختلف دهان است که تا مدتی باقی می‌مانند. اما در مواردی که تزریق داروی بی‌حسی به درستی صورت نمی‌گیرد، ممکن است عوارضی مثل افتادگی پلک‌ها، فلج موقت عضلات صورت و … اتفاق بیفتند.

مراقبت‌های بعد از پیوند استخوان فک

بعد از پیوند استخوان فک لازم است مراقبت‌هایی را انجام دهید که در زیر به آنها اشاره شده است:

 مراقبت‌های روز اول پس از جراحی

  1. در روز اول بعد از جراحی به طور مطلق استراحت کنید.
  2. از شستشوی دهان پرهیز کنید.
  3. از مصرف مایعات داغ اجتناب کنید.
  4. در صورت وجود خونریزی از گاز استریل مرطوب استفاده کنید.
  5. اگر سردرد دارید، از مسکن کمک بگیرید.
  6. برای کاهش تورم، از کمپرس یخ استفاده نمایید.

https://drshamsdentist.com/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D8%A8%D8%AE%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

 مراقبت‌های چند روز پس از جراحی

  1. برای مسواک زدن، از مسواک نرم کمک بگیرید و مرتب نخ دندان بکشید.
  2. از دهانشویه آب نمک استفاده کنید.
  3. از سیگار کشیدن اجتناب کنید، زیرا مانع از بهبودی می‌شود
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 699
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 53
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 553
  • بازدید ماه : 553
  • بازدید سال : 17,378
  • بازدید کلی : 21,310